Nederlands

Wat ons bindt in PO en VO bij het vak Nederlands zijn de o.a. de referentieniveaus: hoe bieden we Nederlands aan? Door samen schrijfvaardigheid te bespreken, steken we voortaan gezamenlijk in op de didactische kwaliteit in plaats van kwantiteit. Gaan leerlingen bijvoorbeeld op kamp, dan laten we ze daarover schrijven. We steken ook veel meer in op het reviseren (verbeteren) van teksten in plaats van het produceren van teksten. Naast schrijfvaardigheid werken we ook op eenzelfde manier aan leesvaardigheid oftewel begrijpend lezen. Insteek hier zijn zinvolle werkvormen en het aanpassen van de didactiek door de do's and dont's van het leesvaardigheidsonderwijs inzichtelijk te maken.


Meer weten?
Paul Veelen is contactpersoon voor deze pijler. Mail je vraag of idee naar paul@10-14-onderwijs.nl

 

We maken gebruik van beoordelingsrubrics voor schrijfvaardigheid in zowel groep 7/8 als op de brugklassen, zodat wij en ook de leerlingen zien op welk (referentie)niveau ze schrijfvaardigheid beheersen en wat nodig is voor de volgende stap. Zo kunnen zij gerichter werken en wij gerichter feedback geven. 


We maken gebruik van mediakaarten voor leesvaardigheid in zowel groep 7/8 als de brugklassen en leerjaar 2 van het VO. De mediakaarten zijn gericht op uniformiteit in werkvormen en aanpak waardoor er op een zinvolle manier aandacht wordt gegeven aan de vaardigheid van lezen, en niet zozeer op het beantwoorden van vragen bij een tekst.

 

Deelnemende scholen
Bs. De Maasparel
Bs. Patricius
Bs. Op de Slek
Bs. De Toermalijn
OBs. de Springdonk
Afbeelding
De mediakaarten die zijn ontworpen door het ontwikkelteam van de pijler Nederlands zijn gedrukt en beschikbaar! De komende weken zullen ze worden verspreid over de deelnemende scholen.
Afgelopen schooljaar zaten leraren uit groep 7/8 en docenten Nederlands uit de brugklassen bij elkaar, onder de deskundige leiding van Mat Custers van BCO Onderwijsadvies en -begeleiding.
Wisselwerking geeft enorme boost in de klas De wisselwerking tussen primair en voortgezet onderwijs (PO en VO) geeft een enorme boost in de klas.
‘Fijn dat ons kind goed begeleid wordt’